Maak kennis met Thomas
Voordat Thomas bij ons kwam werken, studeerde hij Commerciële Economie. Daar leerde hij wat marketing in de breedte inhoud. “Die studie vond ik heel leuk, maar hier kreeg ik niet een realistisch beeld van het werkveld.” Dit beeld veranderde toen hij zich meer ging oriënteren. “Ik kwam erachter dat bedrijven juist op zoek zijn naar mensen voor heel specifieke functies.”
Tijdens zijn minor E-commerce kwam hij bij ons langs voor een rondleiding en een presentatie over het bedrijf. Hier kreeg hij meer inzicht in het echte bedrijfsleven en voelde meteen een klik. “De openheid van de mensen, de prijzen die het bedrijf had gewonnen, en de internationale groei spraken me erg aan.”

Van twijfel naar overtuiging
Die klik was wederzijds, want toen Thomas zijn afstudeeronderzoek afrondde, kreeg hij gelijk een berichtje van onze recruiter. “Colin vroeg of ik interesse had in een junior SEA-functie. Een paar uur later hoorde ik dat ik geslaagd was, dus zei ik gelijk: laten we praten."
Het eerste gesprek met het team was interessant, maar Thomas had nog z’n twijfels. “Alle technische verhalen over alle systemen en tooling schrokken me best af. Maar ik wilde toch de case maken voor het tweede gesprek, omdat ik het bedrijf zo leuk vond.” Tijdens het tweede gesprek bleek het werk veel strategischer te zijn. “Je kijkt ook echt naar de productprijzen, prestaties, en bedenkt welke afdelingen je moet aanhaken.”
Dit is wat Thomas hier doet
Dat strategische sprak Thomas erg aan, dus besloot hij te gaan voor de functie als Junior SEA-specialist. Als SEA-specialist houdt hij zich bezig met het adverteren in zoekmachines zoals Google, Bing en YouTube. “We hebben bepaalde omzet en winst targets die we moeten halen en proberen er alles aan te doen om deze te behalen.''
Een groot deel van zijn werk draait om het optimaliseren van campagnes, het analyseren van data en het maken van keuzes die direct invloed hebben op de winst. “SEA is superdynamisch. Elke week verandert er iets. Kosten, concurrentie, algoritmes. Wij zoeken steeds naar dat optimale punt.”


Leren door te doen
Toen Thomas begon, had hij nauwelijks ervaring met SEA. “Ik wist er eigenlijk niks van. Maar al snel kreeg ik verantwoordelijkheden. Een van de eerste dingen die ik mocht doen was het aanpassen van ROAS-targets. Dat lijkt klein, maar je leert er meteen analytisch denken van.”
Binnen een paar maanden werd hij verantwoordelijk voor de performance van de categorieën beeld en geluid. “Ik zat daar als junior in mijn eentje namens het hele performance marketing team. Dan ga je hard onderuit tijdens je eerste meetings, omdat je nog niet weet wat anderen nodig hebben. Maar juist daardoor leer je snel en dat vind ik echt tof..”
Doorgroeien en verantwoordelijkheid nemen
Thomas heeft zich in korte tijd heel snel ontwikkeld. Na één jaar groeide Thomas door naar de rol van medior. Inmiddels leidt hij zelfs zijn junior collega Sean op. “Ik had nooit verwacht zoveel ruimte te krijgen om te groeien.”
Hij zit nu in categorieteams voor tablets en telefoons en werkt daarin samen met veel andere afdelingen. “We hebben bijvoorbeeld een project waarbij we URL-structuren wilden aanpassen. Dat raakt e-mail, SEO, content, development en meer. Dan zit je ineens met zeven mensen in onze chatgroep voor iets dat lijkt op gewoon een linkje. Maar het effect is veel groter.”
Werken met data en mensen
Sinds zijn start heeft Thomas enorm veel geleerd. “Het belangrijkste wat ik hier heb meegekregen, is om keuzes te maken op basis van data in plaats van onderbuikgevoel. We testen continu: biedniveaus, aanbiedingen, advertentieteksten. Soms denk je dat iets logisch is, maar dan blijkt uit de cijfers dat iets anders veel beter werkt.”
SEA draait volgens hem om inzicht én samenwerking. “Je moet snel kunnen schakelen, prioriteiten stellen en met veel verschillende afdelingen kunnen samenwerken. We zijn heel commercieel gedreven, dus het draait om resultaat. En hoe beter je daarin wordt, hoe meer ruimte je krijgt om zelf dingen op te pakken en echt impact te maken.”
Cultuur en sfeer
De werksfeer noemt Thomas uniek. “Het is hier open, laagdrempelig en gezellig. Je wordt serieus genomen, ook als junior. Natuurlijk moet je je plek verdienen, maar de ruimte is er.”
Het categorieteam noemt hij een van de leukste onderdelen van zijn werk. “Beeld en geluid zijn categorieën die we helemaal vanaf nul hebben opgebouwd. Als je ziet wat daar is gebeurd, dat is echt vet.”
Altijd in ontwikkeling
Ook na zijn doorgroei blijft Thomas ambitieus. “Ik leer nog elke dag van m’n collega’s. Van allemaal weer wat anders. En nu ik zelf iemand inwerk, merk ik hoe belangrijk het is om kennis over te dragen. Dat wil ik goed doen.”
Zijn toekomst ziet hij ook al voor zich: “Het lijkt me geweldig om een eigen team aan te sturen. Strategisch meedenken, mensen laten groeien. Misschien wil ik later wel les geven. Maar voor nu wil ik hier alles eruit halen wat erin zit.”